W Polsce rowerzysta nie musi posiadać licznika prędkości, ale musi dostosować prędkość przemieszczania się na rowerze do obowiązujących przepisów, w tym przede wszystkim do znaków drogowych. Generalnie rzecz ujmując, rowerzystów nie obowiązują inne przepisy dotyczące ograniczenia prędkości pojazdu, niż osoby kierujące samochodami.
Zgodnie z ustawą z 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602):
Art. 20.
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 5:00 – 23:00 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowany m w godzinach 23:00 – 5:00 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.
Ograniczenie prędkości przemieszczania się po drogach poza terenem zabudowanym nie ma praktycznie żadnego znaczenia dla rowerzystów, ponieważ rower, napędzany siłą ludzkich mięśni nie jest w stanie jechać szybciej, niż dopuszczane prędkości poza obszarem zabudowanym. Niemniej, jadąc z góry, szczególnie rowerem szosowym można osiągać bardzo duże prędkości. W takim przypadku rowerzysta musi dostosować prędkość roweru do prędkości, którą regulują znaki drogowe ... czyli do 60, czy 70 km/godz. Jednak taka jazda jest praktycznie możliwa tylko w przypadku nielicznej grupy doświadczonych kolarzy, którzy dysponują bardzo drogim sprzętem.
Należy mieć na względzie, że jazda rowerem po drodze publicznej z dużymi prędkościami jest ekstremalnie niebezpieczna i to nie ze względu na samochody, a ograniczenia konstrukcyjne większości rowerów (możliwość awarii, długa droga bezpiecznego hamowania).
W przypadku ograniczenia prędkości do 20 km/h, kluczowym jest znak D-40 Strefa zamieszkania oraz znak D-41 koniec strefy zamieszkania
Znaki D-40 i D-41 wprowadzone zostały rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. 2002 nr 170 poz. 1393):
1. Znak D-40 strefa zamieszkania oznacza wjazd do strefy zamieszkania. Znak D-41 koniec strefy zamieszkania oznacza wyjazd ze strefy zamieszkania.
2. Znak D-40 informuje ponadto, że umieszczone w strefie zamieszkania urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę ́ mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi.
Tekst ogłoszony rozp. w sprawie znaków i sygnałów drogowych: D20021393.pdf
Co o strefie zamieszkania mówi Prawo o ruchu drogowym:
Zgodnie z art. 2 ustawy z 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym:
"strefa zamieszkania – obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi"
Art. 11. Ruch pieszych
5. Przepisów ust. 1 – 4a (4a. Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.) nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie zamieszkania pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Art. 43.
1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania
Art. 49.
2. Zabrania się postoju:
4) w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;
Tekst ujednolicony Prawo o ruchu drogowym: D19970602Lj.pdf
Powyższe informacje prezentują stan prawny na 1.01.2019
Świetnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.
OdpowiedzUsuń